,محفظه ,استفاده ,سيال ,پمپها ,فشار ,بكار برده ,هوای فشرده ,موازي محور ,محفظه آببندي ,دریچه      ,انتقال انرژي ازآنها ,سانتريفوژ جريان شعاعي

 

شرکت لجور هيدروليك (سهامي خاص) به عنوان اولين و بزرگترين توليد کننده ي انواع سيلندرهاي هيدروليک ، پنوماتيک و پاورپک هاي الكتروهيدروليكي درايران ، در سال ۱۳۷۴ در شهرستان اراک تأسيس گرديده و در تاريخ ۱۲/۱۰/۱۳۷۹ با شماره ي۳۷۰۲ در اداره ي ثبت شرکت هاي اراک به ثبت رسيده است .

محصولات توليدي اين شركت به دليل پيچيدگي خاص در تکنولوژی و حساسیت ایمنی فوق العاده آنها ، يكي از مهم ترين و با ارزش ترين مجموعه هاي قطعات و محصولات توليدي درصنعت به شمار مي روند.

اين شرکت در مساحتي معادل ۲۱۰۰۰ متر مربع در کيلومتر ۵ جاده ي اراک – تهران در شهرک صنعتي حاجي آباد مستقر است و با دارا بودن ۴۵۰۰ متر کارگاه هاي مجهز توليد ، ۱۵۰۰ متر ساختمان هاي اداري و انبار و تعداد ۷۰ نفر پرسنل در بخش هاي مختلف ، آماده ي ارائه ي خدمات به کليه ي صنايع فولادسازي ، ماشين سازي ، ماشين آلات راهسازي ، ماشين آلات حمل زباله ، صنايع نفت ، گاز ، پتروشيمي ،و ساير مشتريان مي باشد .

مأموريت شركت لجور هيدروليک بر اساس سفارش و نيازمشتريان و با بهره مندي از مدرن ترين ابزارهاي مهندسي در طراحي و توليد ، اهميت به ارتقاء و کيفيت محصولات ، استفاده از برترين و مرغوب ترين قطعات و مواد اوليه در توليد کالاها و رعايت کامل نکات ايمني و استاندارد مي باشد .

مواد اولیه

طراحی و تولید جکهای هیدرولیکی و نیوماتیکی امروزه یک از تخصصی ترین فنون صنعتی است که با در نظر گرفتن مشکلات بسیار زیاد آن در طراحی و تولید موجب پیشتاز بودن شرکتهای فعال در این زمینه در عرصه صنعت می باشد که برخی از مسائل متداول در این صنعت عبارتند از:

* میزان کارکرد متعارف جکها در محدوه های زمانی و مکانهای کاربرد آنها

* حساسیت قطعات مورد مصرف در مقابل عوامل مخرب کاری و محیطی

* نوع مواد مصرفی در سیلندرها ، پیستون ها و شافت ها در جکهایی با کاربردهای مختلف
* نوع آببندهای مصرفی و خصوصیات آنها به همراه موضوعات مختلف از دیگر ارکان مهم و موثر در طراحی ، ساخت و کارکرد هر نوع جک می باشد .

از این رو شرکت لجور هیدرولیک با تکیه بر توان علمی ، فنی و مهندسی خود و همچنین داشتن تجربه ای دیرینه در این زمینه و با استفاده از علوم و استانداردهای رایج و متعارف در دنیا که توسط تولیدکنندگان برتر جهانی این صنعت تعیین شده اند و استفاده از برترین قطعات تولیدی با بالاترین استاندارد های دنیا که توسط پیشگامان جهانی این صنعت عرضه می شوند تولیدات خود را به بازار عرضه می کند.

لذا به منظور آشنایی هر چه بهتر مشتریان عزیز نسبت به ارائه بخشی از اطلاعات تخصصی مربوط قطعات کاربردی در تولیدات خود اطلاعات ذیل را ارائه مینماید.

۱-  سیلندر های هیدرولیک

- سیلندر های مورد استفاده در تولیدات شرکت بر اساس استاندارد 2391 DIN آلمان بوده و دارای گواهينامه( CERTIFICAT )ارائه شده از سوی شرکت سازنده می باشند.

نوع   جنس

ST 52-3

Material

استاندارد   تلرانس ابعادی

H 8

Dimensional tolerance

صافی   سطح داخل سیلندر (سطح پرداخت)

0.2 MICRON

Surface Roughness


۲- شافت (میل پیستون ) جکهای هیدرولیک

- میلگردهای مورد استفاده در تولیدات شرکت بر اساس استاندارد 17200 DIN آلمان بوده و دارای گواهينامه ( CERTIFICAT )ارائه شده از سوی شرکت سازنده می باشند.

نوع   جنس

CK 45

Material

استاندارد   تلرانس ابعادی شافت ها

F 7

Dimensional tolerance

صافی   سطح شافت (سطح پرداخت)

0.2 MICRON

Surface Roughness

میزان   سختی (در صورت وجود)

Min 55 HRC

Hardness

ضخامت   کروم روی سطح

20-40 MICRON

Min chrome thickness

 

 


۳- آب بندها

کلیه آب بندها و منفذ بندها ی مورد استفاده در محصولات این شرکت بر اساس سایزهای استاندارد و متعارف از مرغوب ترین مواد با برندهای معتبر اروپايي می باشد .
همچنین علاوه بر ارائه مدارک مربوط به موارد مذکور شرکت لجور هیدرولیک بنا به تقاضای مشتری نسبت به تهیه و ارائه تست آنالیز کلیه مواد و قطعات مورد مصرف در تولیدات خود به مشتری به منظور ایجاد اطمینان خاطر در زمینه کیفیت مطلوب اقدام می نماید.

 

کیفیت و استانداردها

  • سیستم مدیریت کیفیت      شركت لجور      هيدروليك با هدف بهبود مستمر و ارتقاء سطح كيفي سازمان و فعاليتهاي خويش در      سال 1380 اقدام به استقرار و اجراي سيستم مديريت كيفيت نمود و با تلاش و      علاقمندي پرسنل و بهره گيري از مشاوران اين امر و هدف دستيابي به رضايتمندي      مشتريان موفق به اخذ گواهينامه ISO9001 گرديد...     
  • خط مشی کیفیت      كليه كاركنان      شركت لجور هيدروليك تأمين نيازهاي مشتريان و افزايش رضايت و خشنودي آنان را      سر لوحه تمام فعاليت هاي خود در نيل به اهداف شركت مي دانند و ايمان دارند که      نيل به مقاصد شرکت فقط با ارتقاء دانش ، شايستگي و انگيزه و مشاركت همه      كاركنان ممكن است...
  • واحد تضمین و ارتقا کیفیت      در سيستم تضمين      و ارتقا كيفيت، كنترل كيفيت ، صحت كيفيت مواد ورودي، كالاي در جريان ساخت و      محصولات خروجي و همچنين نظارت مستمر در حين توليد قطعات ساخته شده را بر عهده      دارند.اندازه گيري ها توسط پرسنل آموزش ديده و با ابزارهاي كنترلي خاص      كاليبره شده، انجام شده و نتايج ثبت مي گردند...     
  • واحد آزمايشگاه كاليبراسيون      كليه ابزارهاي      اندازه گيري مطابق با استانداردهاي ملي و جهاني در دوره هاي زماني تعيين شده      در آزمايشگاه كاليبراسيون اين شركت تحت كاليبره بوده و ساير وسايل توسط      آزمايشگاه هاي كاليبراسيون مرجع كشور كاليبره مي گردند.     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاربرد سیستم های هیدرولیک در صنایع

1- توربین های گاز:

  • واحد      تامین روغن
  • مجمموعه      کنترل سوخت شامل عملگر های کنترلی و شیرهای سوخت
  • سیستم      های بلند کننده(بازویی)
  • استارتر      توربین

2- توربین های بخار:

  • واحد      تامین روغن
  • عملگر      های کنترل توان تولیدی
  • عملگرهای      کنترلی ایستگاه های کنار گذار

3- کوره های الکتریکی

4- کوره های بلند

5- سیستم های انتقال لوله

6- نورد گرم و سرد

7- پرداخت ورق

8- سیستم های هیدرولیکی و الکتروهیدرولیکی در تاسیسات بارگیری و تخلیه کشتی ها و انواع جرثقیل ها بالا بر های بازوئی استاکر ها وغیره که در خدمات بندری از جمله:

  • بارهای      های کانتینری
  • کالا      های عمومی
  • کالا      های فله
  • ترمینال      های اختصاصی

موتور های جرثقیل و وینچ کشتی

  • سیستم      های سکان کشتی
  • پمپ      های قسمت بار
  • در      پوش دریچه ها
  • دریچه      های جلو و عقب کشتی
  • رمپ      ها و بالا برها
  • موتور      پروانه کشتی
  • پروانه      با چرخش عمودی قابل کنترل
  • لایروب      رودخانه ها

 

9- حرکت و کنترل در سد ها:

  • دریچه      های ورودی مجاری تامین آب برای توربین ها
  • دریچه      های تخلیه آب توربین ها
  • دریچه      های تخلیه سد
  • دریچه      های قطاعی(مورد استفاده در سرریز ها)
  • دریچه      های آبیاری

10- هیدرولیک موبایل:

  • ماشین      های کشاورزی
  • لیفتراک      ها
  • تراکتور      ها
  • لودر      ها
  • بیل      های مکانیکی
  • غلطک      های لرزشی
  • جرثقیل      های متحرک
  • ماشین      های حفاری
  • بولدوزر
  • گریدر

 

پنوماتیک

پنوماتیک ( نیوماتیک) در زبان یونانی به معنی باد یا نفس میباشد , ولی در صنعت و فناوری امروز به معنی استفاده از هوای فشرده برای انتقال انرژی است . بدین ترتیب که هوا به وسیله ای یک کمپرسور فشرده شده  و در سیستم پنوماتیک که در پایین توضیح آن آمده مصرف میشود . به  علت مزایای خواص مانند بازده بالا , قابل کنترل بودن , سادگی تعمیر و  نگهداری و .... باعث شده تا امروزه در صنعت رواج بسیاری داشته باشد .

هر سیستم پنوماتیک شامل 3 قسمت عمده میباشد:

تولید هوای فشرده

معمولا این کار توسط کمپرسور انجام میشود ولی در موارد خاص میتوان از سیستم های دیگری نیز بهره گرفت . مانند انتقال هوای فشرده با مخزن

 توزیع هوای فشرده

                       

 

توزیع هوای فشرده در سیستم پنوماتیک یکی از مهمترین بخشهای طراحی   و اجرای یک سیستم پنوماتیکی است . انتخاب صحیح قطر شیلنگها , انتخاب صحیح سایز شیر آلات و ریگلاتورها و موارد دیگر در طراحی یک سیستم  پنوماتیک بسیار مهم میباشد . در تصویر زیر یک مدار ساده پنوماتیکی نشان داده شده است . ا

 

کنترل کننده ها و انجام دهنده ها

در هر سیستم پنوماتیک برای کنترل سرعت و یا قدرت انجام دهندها از دو ابزار عمده استفاده میشود . با توجه به فرمولهایی که در زیر آورده شده میتوان با کم کردن یا زیاد کردن فشار هوا قدرت انجام دهنده را کم یا زیاد کرد . برای این منظور معمولا از ریگلاتورهای فشار شکن استفاده میکنند . البته ریگلاتورها وظیفه دیگرشان ثابت نگاه داشتن فشار هوای سیستم میباشد . برای مثال اگر هوای فشرده سیستم شما توسط یک کمپرسور 6 الی 8 بار تولید میشود . یعنی کمپرسور در 6 بار روشن شده و در 8 بار  خاموش میشود ( بصورت اتوماتیک ) سیستم با یک اختلاف دو بار (کیلو  گرم بر سانتیمتر مربع ) مواجه میشود که باعث نوسان قدرت و سرعت  انجام دهنده ها میشود . در یک سیستم در یک سیستم پنوماتیک معمولا  یک ریگلاتور اصلی و احتمالا از چند ریگلاتور فرعی استفاده میشود ضرورت دارد که ریگلاتور اصلی همراه با واحد مراقبت استفاده شود .واحد مراقبت , رطوبت هوای فشرده را گرفته و آن را تصفیه میکند و نیز با مخلوط کردن هوا با روغن باعث طول عمر بیشتر سیستم میشود . ا از دیگر کنترل کننده ها میتوان به انواع فلو کنترل ها و یا فلو اگزوزها  اشاره کرد . ا بیشترین کاربرد انجام دهنده ها در صنعت , استفاده از انواع جکهای پنوماتیکی است . جکها در مدلهای گوناگون و بسیار متنوع تولید میشوند که میتوان به جکهای قلمی , رادلس ( بدون شافت ) , کامپکت و ....ا اشاره کرد . از دیگر انجام دهنده ها میتوان به چکشها, موتورهای  پنوماتیکی و .... اشاره کرد .

 

 

 

 

 

محاسبه قدرت جک از طرف بدون شافت

 

F = نیروی وارده

r = شعاع سیلندر

π = عدد پی ( 3.14159 ) ا

p = فشار هوا

محاسبه قدرت جک از طرف شافت دار

r 1 = شعاع سیلندر ( یا پیستون ) ا

r 2 = شعاع شافت

در تمامی موارد فوق , به نسبت کیفیت جک درصدی افت توان کم میشود

 

 

 

 

 

مهمترين تركيبات عمومي مواد ساختماني پمپها عبارتند از:

مواد:

 پمپهاي سانتريفيوژ كه معمولا به بازار عرضه مي شوند داراي تركيبات برنزي، تمام برنزي ،يا داراي تركيب آهني مي باشند . در ساختار نيمه برنزي ،پروانه خلاف شافت (اگر بكار برده شده باشد ) و رينگهاي سايشي برنزي خواهد بود و محفظه از چدن است . اين مواد ساختماني براي قسمتهاي از پمپ مي باشد كه در تماس با پمپاژ شده مي باشد .

محفظه آببندي (stuffing box) :

آن قسمت از پمپ است كه شفت گردننده وارد محفظه پمپ مي شود . براي جلوگيري از نشت اب از محفظه ، يك آب بند مكانيكي يا نوار آببندي بكار مي رود .پمپها با اب بندي مكانيكي((mechanical seal بطور موفقيت آميز در موارد گوناگون بكار برده مي شوند.آب بندهاي داخلي درون محفظه آببندي عمل ميكند درصورتي كه آببندهاي خارجي داراي اجزاء دوراني( rotatig element) خودشان در بيرون محفظه آببندي مي باشند . بسته به آببندي پمپ و مايعي كه پمپاژ مي شود محدوديتهاي در فشار و دماي مايع وجود دارد . جنس ماده ابندي پس از انكه نوع سيال پمپاژ شونده و دما و فشار ان تعيين شد ، توسط كارخانه سازنده تعيين مي شود .پمپها با نوار آب بندي بويژه در جاهايي كه مواد سايينده كه همراه اب وجود دارد  بكار سيستم اسيب نمي رساند بطور گسترده اي  مورد استفاده قرار مي گيرند .مقداري نشت بايد وجود داشته باشد تا سطح بين ماده نوار و شفت را

 

( Typical Stuffing Arrangement (description of parts

رينگهاي سايشي

براي پروانه يا محفظه آب بندي بكار برده مي شود ،انها قابل تعويض بوده و از سايش پروانه يا محفظه جلوگيري ميكنند .

بلبرينگها غالبا زياد بكار برده مي شوند مگر در پمپهاي سيلكولاتر ،كه ياتاقانهاي موتور و پمپ از نوع بوش مي باشد .

رينگ تعادل :

 در طرف پشت پروانه هاي بسته تك مكشه مي باشد تا بار محوري را كاهش دهد.پروانه هاي داراي دو ورودي بطور ذاتي از لحاظ محوري بالانس مي باشند.

سرعتهاي كار نامي موتور ممكن است در محدود 600 تا 3600 دور در دقيقه انتخاب شوند (سازندگان پمپ بايستي سرعت بهينه پمپ را براي هر نياز پمپاژ بخصوص با در نظر گرفتن راندمان ، قيمت و صدا و نگهداري بدست اورد .)نمونه اي از سطح مقطع يك پمپ سانتريفوژ مجهز توسط انستيتوي هيدروليك در شكل  نشان داده شده است بيشتر قسمتهاي كه قبلا شرح داده شد در روي شكل مشخص است .روانكاري و سرد كند . بوش شفت و شفت موتور يا پمپ را بويژه با نوار اببندي ، محافظت مي كنند

پمپ ها: Pump

به طوركلي پمپ به دستگاهي گفته مي شود كه انرژي مكانيكي رااز يك منبع خارجي اخذ و به سيالي كه ازآن عبورمي نمايدانتقال دهد.درنتيجه انرژي سيال بعدازخروج از ماشين افزايش مي يابد .پمپ ها رابرمبناي نحوه انتقال انرژي به سيال به دودسته تقسيم بندي مي كنند:
1ـ پمپ هاي ديناميكي:

كه انتقال انرژي ازآنها به سيال به طوردائمي است .

2ـ پمپ هاي جابجايي:

كه انتقال انرژي ازآنها به سيال به صورت متناوب يا پريوديك است.

مي توان پمپ هارابراساس نحوة عملكردشان به گونه اي ديگرنيز دسته بندي كرد:

1ـ پمپ هاي سانتريفوژ(جريان شعاعي)2ـ پمپ هاي محوري3ـ پمپ هاي نيمه سانتريفوژ(يا باجريان مختلط)

1ـ پمپ سانتريفوژ(شعاعي)

:عملكرداين پمپ به اين صورت است كه درآن سيال موازي محور واردچرخ پمپ شده وعمود برآن ازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها معمولاً براي ايجادفشارهاي بالا دردبي هاي كم به كارمي روند.بنابراين اغلب پمپ هاي سانتريفوژ توانايي خوبي درايجادفشارهاي بالادارند.پمپ هاي سانتريفوژ شايع ترين نمونه ازپمپ هاهستند .

2ـ پمپ هاي محوري:

سيال موازي محور وارد پمپ مي گردد و به طور موازي نسبت به محور ازچرخ خارج مي گردد .اين پمپ ها براي ايجادفشارها و دبي هاي متوسط به كار مي روند.

3ـ پمپ هاي نيمه سانتريفوژ(مختلط): سيال موازي محور وارد چرخ پمپ مي گردد و به طورمايل نسبت به محورازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها براي ايجادفشارها و دبي هاي متوسط به كارمي روند .اين پمپ هانسبت به پمپ هاي سانتريفوژتوانايي بيشتري دراستفاده وبه كارگيري دبي هاي يالا رادارند .

مباني وكاربردپمپهاي گريز از مركزcentrifugal pump اصول كار كليه اين پمپ هابراساس استفاده ازنيروي "گريزاز مركز" پايه گذاري شده است . هرحجمي كه دريك مسيردايره اي يامنحني الشكل حركت كند ، تحت تاثيرنيروي گريزازمركز واقع مي شود .جهت نيروي مذكور طوري است كه همواره تمايل داردكه جسم را ازمحوريامركز دوران دورسازد

 

 

 

 

قسمت هاي اساسي يك پمپ گريزازمركز عبارتنداز:

1. الكترومتور:

 كه شامل قسمت الكتريكي پمپ است .

 

 

2. كوپل يا هم محور سازي :

كه متصل كننده الكترومتر به شافت (محور )پمپ است .

3. هوس برينگ:

 كه محل قرار گيري برينگها مي باشد

4. مكانيكال سيل:

 كه محل آب بندي پمپ و جدا كننده سيال پمپاژ شده و قسمت مكانيكي پمپ مي باشد
5. پره هاي پمپ :كه با توجه به نوع كاربرد داراي انواع مختلفي مي باشد .

مكانيكال سيل:

مكانيكال سيل يا محفظه آب بند قسمتي است كه در حد فاصل بين برينگها و پروانه پمپ قرار گرفته است و از مهمترين قسمتهاي پمپ مي باشد چرا كه وظيفه آن جلوگيري از ورود سيال به درون برينگهاو بر روي شفت مي باشد . مكانيكال سيل بوسيله منبع سيليپات روغن خنك كاري مي شود (منبع سيليپات براي خنك كاري است كه روغن آن داراي ويسكوزيته بالايي است و گاهي نيز از خود سيال براي خنك كاري مكانيكال سيل استفاده مي شود براي برينگها نيز از يك گيج روغن براي خنك كاري استفاده مي شود كه داراي ويسكوزيته كمتري است .

 

                                                   

                                      A Simple Mechcanical Seal


بطور كلي مي توان گفت از قسمتهاي زير تشكيل شده است :

سيل(محفظه آب بند):قسمتي مي باشد كه در اطرف شافت قرار مي گيرد و مانع از خوردگي شافت مي شود و معمولا جنس آن از فولاد ضد زنگ است

محفظه فنرها (spring box):

محفظه اي كه داراي تعدادي حفره ميباشد و در انها تعدادي فنر قرار ميگيرد و بر روي سيل قرار مي گير و بر روي فنرها يك حلقه باز قرار مي گيرد و بر روي اين حلقه نشيمنگاه (سيت) قرار مي گيرد و ازاين فنرها براي فشردگي بيشتر استفاده مي شود .

 

نشيمنگاه (سيت ):  

حلقهاي از جنس كربن استيل مي باشد كه در واقعه پايه يا نشيمنگاه مي باشد و در نزديكي برينگها قرار دارد .

آب بندي صحيح پمپها:

بايد جنس طناب آب بندي بگونه اي انتخاب شود كه حداقل اصطكاك بين شفت و طناب باشد (با انتخاب روانساز مناسب نيز امكان پذير است ) .

مقدار كمي از سيال به صورت يك فيلم بين شفت و طناب قرار گيرد و مو جب روانكاري شود پس در اين نوع آب بندي مقدار كمي نشتي الزامي است .ولي درجه حرارت محفظه آب بند بايد ثابت باشد و بالا نرود . 

۳ . ميزان سايش طناب آب بند به شفت رابطه مستقيمي با سرعت چرخش و قطر شفت دارد در يك سرعت چرخشي ثابت هر ميزان كه قطر شفت بيشتر باشد ميزان سايش نيز بيشتر است
۴ . در موقعي كه سيال پمپ شونده داراي ذرات معلق جامد باشد امكان نفوذ ذرات موجود در نشتي بين شفت وطناب آب بندي بسيار زياد است كه موجب از بين رفتن شفت و طناب مي شود.براي جلو گيري از اين مشكل بايد از يك سيستم آب بندي اضافي در محفظه انتهاي گلند استفاده شود به اين ترتيب كه ابتدا يك يا چند طناب آب بندي در محفظه گلند قرار داده سپس يك رينگ تو خالي در پشت انها قرار مي گيرد و حلقه هاي بعدي طناب بعد از اين رينگ قرار مي گيرند.در محل قرار گرفتن رينگ يك سوراخي در محفظه گلند در نظر مي گيرند كه سيال تميز را بين حلقه هاي طناب مي راند فشار اين سيال يك تا دو بار بيشتر از فشار دهش پمپ است.

در اين حالت هم نشتي بسمت داخل محفظه پمپ و هم از انتهاي گلند بطرف بيرون جريان دارد و باعث جلوگير

 پمپهای سانتریفوﮊ

این پمپها از نوعی می باشند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به طور دائمی انجام می پذیرد. پمپهای سانتریفوﮊ معمولاً نیروی محرکه خود را از طریق یک الکترو موتور (موتور الکتریکی) دریافت می کنند. انتقال نیروی محرکه از موتور به پمپ از طریق یک محور به نام شَفت منتقل می شود. شَفت موتور به وسیله نوعی تجهیزات مکانیکی به نام کوپلینگ به شَفت پمپ متصل شده است. به این ترتیب انتقال نیرو به راحتی از طریق شفت موتور الکتریکی به شفت پمپ منتقل می گردد.

پمپ های سانتریفوﮊ دارای یک محفظه هستند که حلزونی شکل است و پوسته یا کِیسینگ نامیده می شود و درون آن یک یا چند چرخ قرار دارند که روی یک محور (شفت) نصب شده اند. هر چرخ مجهز به تعدادی پره می باشد. انتقال انرﮊی به سیال در این قسمت انجام می شود. برای اینکه از محل خروج شفت از کِیسینگ پمپ سیالی خارج نشود و اصطلاحا نشتی به خارج نداشته باشیم از ابزاری به نام مکانیکال سیل استفاده شده است. نکته بسیار مهم در مورد این نوع پمپها هواگیری یا پرایم کردن پمپ پیش از روشن کردن آنها می باشد. یعنی پس از لاین آپ نمودن پمپ و اطمینان از ورود سیال به داخل پمپ، باید از خروج کامل هوا یا گاز حبس شده در داخل پمپ نیز اطمینان حاصل نمود. از این نوع پمپها در ابعاد و اندازه های مختلف برای مصارف گوناگون ساخته می شوند.

پمپهای رفت وبرگشتی

این نوع پمپها وسایلی هستند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به صورت پریودیک و دوره ای می باشد. نیروی محرکه این نوع پمپها نیز غالبا توسط موتورهای الکتریکی تامین می گردد. در این نوع پمپها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و آمدی پیستونی در یک سیلندر می شود. با عقب رفتن پیستون در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می گردد. با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می گردد. شیرهای ورودی و خروجی یکطرفه بوده و طوری ساخته شده اند که در مراحل رفت و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود. اگر بجای پیستون، پلانجری در داخل سیلندر رفت و آمد کند در این حالت به آن پمپ پلانجری می گویند. در ضمن چنانچه پلانجر دیافراگمی را حرکت دهد پمپ از نوع دیافراگمی است. فرق میان پیستون وپلانجر در این است که طول سر پیستون کوتاه تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می نماید، در حالی که طول پلانجر بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر می باشد. از طرفی در پمپهای پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می کند، در حالیکه در پمپهای پلانجری این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است. این پمپها معمولاً کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند. بنابراین از این پمپها در جاهایی که نیاز به جا به جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می باشد استفاده می کتتد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این پمپها به صورت غیر یکنواخت می باشد. نکته بسیار مهم در مورد این پمپ ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ (دیسچارج پمپ) بسته است روشن نمود

پمپهای چرخ دنده ای یا گی یِر پمپ

 این پمپها نوعی از پمپهای گردشی یا روتاری می باشند. پمپ های چرخ دنده ای از دو قسمت متمایز تشکیل شده اند، یکی قسمت جداره ثابت و دیگری قسمت دوار که شامل یک محور گردان با چرخ دنده می باشد. در پمپ های چرخ دنده ای مقداری مایع بین دنده های چرخ دنده پمپ به اصطلاح به تله می افتد و در اثر چرخیدن چرخ دنده ها این مایع به قسمت خروجی پمپ رانده می شود. این پمپ ها به گونه ای ساخته می شوند که در آنها فاصله میان اجزاء گردنده و جداره ثابت بسیار کم می باشد. کار برد این پمپها برای جا به جایی مایع با حجم کم و فشار متوسط می باشد. نکته مهم در مورد این پمپها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ (دیسچارج پمپ) بسته است روشن نمود؛ چرا که در این حالت، اگر هیچ شیر اطمینانی (سِیفتی وَلو) در مسیر دیسچارج پمپ وجود نداشته باشد، یا خود پمپ از بین می رود و یا اینکه لوله دیسچارج می شکند.

 

 

 کاویتاسیون

این پدیده یکی از خطرناکترین حالتهایی است که ممکن است برای یک پمپ به وجود آید. آب یا هر مایع دیگری، در هر درجه حرارتی به ازای فشار معینی تبخیر می شود. هرگاه در حین جریان مایع در داخل چرخ یک پمپ، فشار مایع در نقطه ای از فشار تبخیر مایع در درجه حرارت مربوطه کمتر شود، حبابهای بخار یا گازی در فاز مایع به وجود می آیند که به همراه مایع به نقطه ای دیگر با فشار بالاتر حرکت می نمایند. اگر در محل جدید فشار مایع به اندازه کافی زیاد باشد، حبابهای بخار در این محل تقطیر شده و در نتیجه ذراتی از مایع از مسیر اصلی خود منحرف شده و با سرعتهای فوق العاده زیاد به اطراف و از جمله پره ها برخورد می نمایند. در چنین مکانی بسته به شدت برخورد، سطح پره ها خورده شده و متخلخل می گردد. این پدیده مخرب در پمپ ها را کاویتاسیون می نامند. پدیده کاویتاسیون برای پمپ بسیار خطرناک بوده و ممکن است پس از مدت کوتاهی پره های پمپ را از بین ببرد. بنابراین باید از وجود چنین پدیده ای در پمپ جلو گیری گردد. کاویتاسیون همواره با صدا های منقطع شروع شده و سپس در صورت ادامه کاهش فشار در دهانه ورودی پمپ، بر شدت این صدا ها افزوده می گردد. صدای کاویتاسیون مخصوص ومشخص بوده وشبیه برخورد گلوله هایی به یک سطح فلزی است. هم‌زمان با تولید این صدا پمپ نیز به ارتعاش در می آید. در انتها این صداهای منقطع به صداهایی شدید ودائم تبدیل می گردد و در همین حال نیز راندمان پمپ به شدت کاهش می یابد.

 


انواع پمپها عبارتند از :

1ـ پمپ هاي ديناميكي - ۲ پمپ هاي جابجايي

مي توان پمپ هارابراساس نحوه عملكردشان به گونه اي ديگر نيز دسته بندي كرد:

ـ پمپ هاي سانتريفوژ(جريان شعاعي)

2ـ پمپ هاي محوري

3 ـ پمپ هاي نيمه سانتريفوژ(يا باجريان مختلط)

مهمترين تركيبات عمومي مواد ساختماني پمپها عبارتند از:

مواد: پمپهاي سانتريفيوژ كه معمولا به بازار عرضه مي شوند داراي تركيبات برنزي، تمام برنزي ،يا داراي تركيب آهني مي باشند. در ساختار نيمه برنزي ،پروانه خلاف شافت (اگر بكار برده شده باشد ) و رينگهاي سايشي برنزي خواهد بود و محفظه از چدن است. اين مواد ساختماني براي قسمتهاي از پمپ مي باشد كه در تماس با پمپاژ شده مي باشد.

محفظه آببندي (stuffing box) :

آن قسمت از پمپ است كه شفت گردننده وارد محفظه پمپ مي شود. براي جلوگيري از نشت اب از محفظه، يك آب بند مكانيكي يا نوار آببندي بكار مي رود.پمپها با اب بندي مكانيكي((mechanical seal بطور موفقيت آميز در موارد گوناگون بكار برده مي شوند.آب بندهاي داخلي درون محفظه آببندي عمل ميكند درصورتي كه آببندهاي خارجي داراي اجزاء دوراني( rotatig element) خودشان در بيرون محفظه آببندي مي باشند. بسته به آببندي پمپ و مايعي كه پمپاژ مي شود محدوديتهاي در فشار و دماي مايع وجود دارد. جنس ماده ابندي پس از انكه نوع سيال پمپاژ شونده و دما و فشار ان تعيين شد ، توسط كارخانه سازنده تعيين مي شود. پمپها با نوار آب بندي بويژه در جاهايي كه مواد سايينده كه همراه اب وجود دارد بكار سيستم اسيب نمي رساند بطور گسترده اي مورد استفاده قرار مي گيرند. مقداري نشت بايد وجود داشته باشد تا سطح بين ماده نوار و شفت را روانكاري و سرد كند. بوش شفت و شفت موتور يا پمپ را بويژه با نوار اببندي ، محافظت مي كنند.

 رينگهاي سايشي براي پروانه يا محفظه آب بندي بكار برده مي شود ،انها قابل تعويض بوده و از سايش پروانه يا محفظه جلوگيري ميكنند.

بلبرينگها غالبا زياد بكار برده مي شوند مگر در پمپهاي سيلكولاتر ،كه ياتاقانهاي موتور و پمپ از نوع بوش مي باشد.

رينگ تعادل :

در طرف پشت پروانه هاي بسته تك مكشه مي باشد تا بار محوري را كاهش دهد.پروانه هاي داراي دو ورودي بطور ذاتي از لحاظ محوري بالانس مي باشند.

سرعتهاي كار نامي موتور ممكن است در محدود 600 تا 3600 دور در دقيقه انتخاب شوند (سازندگان پمپ بايستي سرعت بهينه پمپ را براي هر نياز پمپاژ بخصوص با در نظر گرفتن راندمان ، قيمت و صدا و نگهداري بدست اورد.)نمونه اي از سطح مقطع يك پمپ سانتريفوژ مجهز توسط انستيتوي هيدروليك در شكل نشان داده شده است بيشتر قسمتهاي كه قبلا شرح داده شد در روي شكل مشخص است.

 

به طوركلي پمپ به دستگاهي گفته مي شود كه انرژي مكانيكي رااز يك منبع خارجي اخذ و به سيالي كه ازآن عبورمي نمايدانتقال دهد.درنتيجه انرژي سيال بعدازخروج از ماشين افزايش مي يابد.پمپ ها رابرمبناي نحوه انتقال انرژي به سيال به دودسته تقسيم بندي مي كنند:
1ـ پمپ هاي ديناميكي:كه انتقال انرژي ازآنها به سيال به طوردائمي است.

2ـ پمپ هاي جابجايي:كه انتقال انرژي ازآنها به سيال به صورت متناوب يا پريوديك است.

مي توان پمپ هارابراساس نحوة عملكردشان به گونه اي ديگرنيز دسته بندي كرد:
1ـ پمپ هاي سانتريفوژ(جريان شعاعي)2ـ پمپ هاي محوري3ـ پمپ هاي نيمه سانتريفوژ(يا باجريان مختلط)

1ـ پمپ سانتريفوژ(شعاعي):

عملكرداين پمپ به اين صورت است كه درآن سيال موازي محور واردچرخ پمپ شده وعمود برآن ازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها معمولاً براي ايجادفشارهاي بالا دردبي هاي كم به كارمي روند.بنابراين اغلب پمپ هاي سانتريفوژ توانايي خوبي درايجادفشارهاي بالادارند.پمپ هاي سانتريفوژ شايع ترين نمونه ازپمپ هاهستند.



پمپ سانتریفیوژ

2ـ پمپ هاي محوري:

سيال موازي محور وارد پمپ مي گردد و به طور موازي نسبت به محور ازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها براي ايجادفشارها و دبي هاي متوسط به كار مي روند.

3ـ پمپ هاي نيمه سانتريفوژ(مختلط):

سيال موازي محور وارد چرخ پمپ مي گردد و به طورمايل نسبت به محورازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها براي ايجادفشارها و دبي هاي متوسط به كارمي روند.اين پمپ هانسبت به پمپ هاي سانتريفوژ توانايي بيشتري دراستفاده وبه كارگيري دبي هاي يالا رادارند.

مباني وكاربردپمپهاي گريز از مركزcentrifugal pump اصول كار كليه اين پمپ هابراساس استفاده ازنيروي "گريزاز مركز" پايه گذاري شده است. هرحجمي كه دريك مسيردايره اي يامنحني الشكل حركت كند ، تحت تاثيرنيروي گريزازمركز واقع مي شود.جهت نيروي مذكور طوري است كه همواره تمايل داردكه جسم را ازمحوريامركز دوران دورسازد

 

تاریخچه شرکت تولید کننده جک هیدرولیکی

شرکت لجور هيدروليك (سهامي خاص) به عنوان اولين و بزرگترين توليد کننده ي انواع سيلندرهاي هيدروليک ، پنوماتيک و پاورپک هاي الكتروهيدروليكي درايران ، در سال ۱۳۷۴ در شهرستان اراک تأسيس گرديده و در تاريخ ۱۲/۱۰/۱۳۷۹ با شماره ي۳۷۰۲ در اداره ي ثبت شرکت هاي اراک به ثبت رسيده است .

محصولات توليدي اين شركت به دليل پيچيدگي خاص در تکنولوژی و حساسیت ایمنی فوق العاده آنها ، يكي از مهم ترين و با ارزش ترين مجموعه هاي قطعات و محصولات توليدي درصنعت به شمار مي روند.

اين شرکت در مساحتي معادل ۲۱۰۰۰ متر مربع در کيلومتر ۵ جاده ي اراک – تهران در شهرک صنعتي حاجي آباد مستقر است و با دارا بودن ۴۵۰۰ متر کارگاه هاي مجهز توليد ، ۱۵۰۰ متر ساختمان هاي اداري و انبار و تعداد ۷۰ نفر پرسنل در بخش هاي مختلف ، آماده ي ارائه ي خدمات به کليه ي صنايع فولادسازي ، ماشين سازي ، ماشين آلات راهسازي ، ماشين آلات حمل زباله ، صنايع نفت ، گاز ، پتروشيمي ،و ساير مشتريان مي باشد .

مأموريت شركت لجور هيدروليک بر اساس سفارش و نيازمشتريان و با بهره مندي از مدرن ترين ابزارهاي مهندسي در طراحي و توليد ، اهميت به ارتقاء و کيفيت محصولات ، استفاده از برترين و مرغوب ترين قطعات و مواد اوليه در توليد کالاها و رعايت کامل نکات ايمني و استاندارد مي باشد .

مواد اولیه

طراحی و تولید جکهای هیدرولیکی و نیوماتیکی امروزه یک از تخصصی ترین فنون صنعتی است که با در نظر گرفتن مشکلات بسیار زیاد آن در طراحی و تولید موجب پیشتاز بودن شرکتهای فعال در این زمینه در عرصه صنعت می باشد که برخی از مسائل متداول در این صنعت عبارتند از:

* میزان کارکرد متعارف جکها در محدوه های زمانی و مکانهای کاربرد آنها

* حساسیت قطعات مورد مصرف در مقابل عوامل مخرب کاری و محیطی

* نوع مواد مصرفی در سیلندرها ، پیستون ها و شافت ها در جکهایی با کاربردهای مختلف
* نوع آببندهای مصرفی و خصوصیات آنها به همراه موضوعات مختلف از دیگر ارکان مهم و موثر در طراحی ، ساخت و کارکرد هر نوع جک می باشد .

از این رو شرکت لجور هیدرولیک با تکیه بر توان علمی ، فنی و مهندسی خود و همچنین داشتن تجربه ای دیرینه در این زمینه و با استفاده از علوم و استانداردهای رایج و متعارف در دنیا که توسط تولیدکنندگان برتر جهانی این صنعت تعیین شده اند و استفاده از برترین قطعات تولیدی با بالاترین استاندارد های دنیا که توسط پیشگامان جهانی این صنعت عرضه می شوند تولیدات خود را به بازار عرضه می کند.

لذا به منظور آشنایی هر چه بهتر مشتریان عزیز نسبت به ارائه بخشی از اطلاعات تخصصی مربوط قطعات کاربردی در تولیدات خود اطلاعات ذیل را ارائه مینماید.

۱-  سیلندر های هیدرولیک

- سیلندر های مورد استفاده در تولیدات شرکت بر اساس استاندارد 2391 DIN آلمان بوده و دارای گواهينامه( CERTIFICAT )ارائه شده از سوی شرکت سازنده می باشند.

نوع   جنس

ST 52-3

Material

استاندارد   تلرانس ابعادی

H 8

Dimensional tolerance

صافی   سطح داخل سیلندر (سطح پرداخت)

0.2 MICRON

Surface Roughness


۲- شافت (میل پیستون ) جکهای هیدرولیک

- میلگردهای مورد استفاده در تولیدات شرکت بر اساس استاندارد 17200 DIN آلمان بوده و دارای گواهينامه ( CERTIFICAT )ارائه شده از سوی شرکت سازنده می باشند.

نوع   جنس

CK 45

Material

استاندارد   تلرانس ابعادی شافت ها

F 7

Dimensional tolerance

صافی   سطح شافت (سطح پرداخت)

0.2 MICRON

Surface Roughness

میزان   سختی (در صورت وجود)

Min 55 HRC

Hardness

ضخامت   کروم روی سطح

20-40 MICRON

Min chrome thickness

 

 


۳- آب بندها

کلیه آب بندها و منفذ بندها ی مورد استفاده در محصولات این شرکت بر اساس سایزهای استاندارد و متعارف از مرغوب ترین مواد با برندهای معتبر اروپايي می باشد .
همچنین علاوه بر ارائه مدارک مربوط به موارد مذکور شرکت لجور هیدرولیک بنا به تقاضای مشتری نسبت به تهیه و ارائه تست آنالیز کلیه مواد و قطعات مورد مصرف در تولیدات خود به مشتری به منظور ایجاد اطمینان خاطر در زمینه کیفیت مطلوب اقدام می نماید.

 

کیفیت و استانداردها

  • سیستم مدیریت کیفیت      شركت لجور      هيدروليك با هدف بهبود مستمر و ارتقاء سطح كيفي سازمان و فعاليتهاي خويش در      سال 1380 اقدام به استقرار و اجراي سيستم مديريت كيفيت نمود و با تلاش و      علاقمندي پرسنل و بهره گيري از مشاوران اين امر و هدف دستيابي به رضايتمندي      مشتريان موفق به اخذ گواهينامه ISO9001 گرديد...     
  • خط مشی کیفیت      كليه كاركنان      شركت لجور هيدروليك تأمين نيازهاي مشتريان و افزايش رضايت و خشنودي آنان را      سر لوحه تمام فعاليت هاي خود در نيل به اهداف شركت مي دانند و ايمان دارند که      نيل به مقاصد شرکت فقط با ارتقاء دانش ، شايستگي و انگيزه و مشاركت همه      كاركنان ممكن است...
  • واحد تضمین و ارتقا کیفیت      در سيستم تضمين      و ارتقا كيفيت، كنترل كيفيت ، صحت كيفيت مواد ورودي، كالاي در جريان ساخت و      محصولات خروجي و همچنين نظارت مستمر در حين توليد قطعات ساخته شده را بر عهده      دارند.اندازه گيري ها توسط پرسنل آموزش ديده و با ابزارهاي كنترلي خاص      كاليبره شده، انجام شده و نتايج ثبت مي گردند...     
  • واحد آزمايشگاه كاليبراسيون      كليه ابزارهاي      اندازه گيري مطابق با استانداردهاي ملي و جهاني در دوره هاي زماني تعيين شده      در آزمايشگاه كاليبراسيون اين شركت تحت كاليبره بوده و ساير وسايل توسط      آزمايشگاه هاي كاليبراسيون مرجع كشور كاليبره مي گردند.     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاربرد سیستم های هیدرولیک در صنایع

1- توربین های گاز:

  • واحد      تامین روغن
  • مجمموعه      کنترل سوخت شامل عملگر های کنترلی و شیرهای سوخت
  • سیستم      های بلند کننده(بازویی)
  • استارتر      توربین

2- توربین های بخار:

  • واحد      تامین روغن
  • عملگر      های کنترل توان تولیدی
  • عملگرهای      کنترلی ایستگاه های کنار گذار

3- کوره های الکتریکی

4- کوره های بلند

5- سیستم های انتقال لوله

6- نورد گرم و سرد

7- پرداخت ورق

8- سیستم های هیدرولیکی و الکتروهیدرولیکی در تاسیسات بارگیری و تخلیه کشتی ها و انواع جرثقیل ها بالا بر های بازوئی استاکر ها وغیره که در خدمات بندری از جمله:

  • بارهای      های کانتینری
  • کالا      های عمومی
  • کالا      های فله
  • ترمینال      های اختصاصی

موتور های جرثقیل و وینچ کشتی

  • سیستم      های سکان کشتی
  • پمپ      های قسمت بار
  • در      پوش دریچه ها
  • دریچه      های جلو و عقب کشتی
  • رمپ      ها و بالا برها
  • موتور      پروانه کشتی
  • پروانه      با چرخش عمودی قابل کنترل
  • لایروب      رودخانه ها

 

9- حرکت و کنترل در سد ها:

  • دریچه      های ورودی مجاری تامین آب برای توربین ها
  • دریچه      های تخلیه آب توربین ها
  • دریچه      های تخلیه سد
  • دریچه      های قطاعی(مورد استفاده در سرریز ها)
  • دریچه      های آبیاری

10- هیدرولیک موبایل:

  • ماشین      های کشاورزی
  • لیفتراک      ها
  • تراکتور      ها
  • لودر      ها
  • بیل      های مکانیکی
  • غلطک      های لرزشی
  • جرثقیل      های متحرک
  • ماشین      های حفاری
  • بولدوزر
  • گریدر

 

پنوماتیک

پنوماتیک ( نیوماتیک) در زبان یونانی به معنی باد یا نفس میباشد , ولی در صنعت و فناوری امروز به معنی استفاده از هوای فشرده برای انتقال انرژی است . بدین ترتیب که هوا به وسیله ای یک کمپرسور فشرده شده  و در سیستم پنوماتیک که در پایین توضیح آن آمده مصرف میشود . به  علت مزایای خواص مانند بازده بالا , قابل کنترل بودن , سادگی تعمیر و  نگهداری و .... باعث شده تا امروزه در صنعت رواج بسیاری داشته باشد .

هر سیستم پنوماتیک شامل 3 قسمت عمده میباشد:

تولید هوای فشرده

معمولا این کار توسط کمپرسور انجام میشود ولی در موارد خاص میتوان از سیستم های دیگری نیز بهره گرفت . مانند انتقال هوای فشرده با مخزن

 توزیع هوای فشرده

                       

 

توزیع هوای فشرده در سیستم پنوماتیک یکی از مهمترین بخشهای طراحی   و اجرای یک سیستم پنوماتیکی است . انتخاب صحیح قطر شیلنگها , انتخاب صحیح سایز شیر آلات و ریگلاتورها و موارد دیگر در طراحی یک سیستم  پنوماتیک بسیار مهم میباشد . در تصویر زیر یک مدار ساده پنوماتیکی نشان داده شده است . ا

 

کنترل کننده ها و انجام دهنده ها

در هر سیستم پنوماتیک برای کنترل سرعت و یا قدرت انجام دهندها منبع اصلی مطلب : جواد ابول پور
برچسب ها :      ,محفظه ,استفاده ,سيال ,پمپها ,فشار ,بكار برده ,هوای فشرده ,موازي محور ,محفظه آببندي ,دریچه      ,انتقال انرژي ازآنها ,سانتريفوژ جريان شعاعي

اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

سایت : تاریخچه شرکت تولید کننده جک هیدرولیکی